To o czym należy pamiętać przy mowie zależnej to zmiana niektórych określeń czasu.:
today → that day (dziś → tego dnia)
tonight → that night (dziś wieczór → tamtego dnia wieczorem)
yesterday → the previous day (wczoraj → poprzedniego dnia)
last week → the previous week (w zeszłym tygodniu → w poprzednim tygodniu)
tomorrow → the next day (jutro → następnego dnia)
next week → the following week/the next week (w przyszłym tygodniu → w następnym tygodniu)
two days ago → two days before (dwa dni temu → dwa dni wcześniej)
a month ago → the month before (miesiąc temu → miesiąc wcześniej)
Pamiętaj również o zamianie zaimków zwrotnych i dzierżawczych:
I love my cat! - Kocham mojego kota!
She said she loved her cat. - Ona powiedziała, że kocha swojego kota.
“my” zamieniliśmy na “her”
1. Zamiana szyku pytania w szyk zdania oznajmującego:
Pytania ogólne tworzymy przy użyciu spójnika if/whether (czy), a czasownik stawiamy po podmiocie i ewentualnie nadajemy mu formę właściwą dla zdania oznajmującego.
Przykłady:
John wants to know “Does Emma speak French?”
John wants to know if Emma speaks French. - John chce wiedzieć, czy Emma mówi po francusku.
Did David make the bed? Mom asks.
Mom asks if David made the bed. - Mama pyta, czy David pościelił łóżko.
The waiter asks: ‘Would you like to order something?
The waiter asks if you would like to order something. - Kelner pyta czy chciałbyś coś zamówić.
W pytaniach szczegółowych czasownik stawiamy po podmiocie w formie właściwej dla zdania oznajmującego:
Daria asks: “When does your bus arrive?”
Daria asks when my bus arrives. - Daria pyta, o której przyjeżdża mój autobus.
“What is Sara doing” asks Kate.
Kate wants to know what Sara is doing. - Kate chce wiedzieć co robi Sara.
Mom asks “Who were Anna and Jane talking to?”
Mom asks who Anna and Jane were talking to. - Mama pyta, z kim rozmawiały Anna i Jane.
2. Gdy czasownik, za pomocą którego przytaczamy wypowiedź, jest w czasie przeszłym - stosujemy zmianę czasu gramatycznego o “jeden do tyłu”. Tak samo jak w przypadku zdań oznajmujących (patrz punkt pierwszy).
Przykłady:
Anna asked: “What is her name?"
Anna asked what her name was. - Anna zapytała, jak ona ma na imię.
“Is she at home?” asked dad.
Dad asked if she was at home. - Tata zapytał, czy ona jest w domu.
The teacher asked: “What have they done?”
The teacher asked what they had done. - Nauczyciel zapytał, co oni zrobili.
3. Zamiana wyrażeń odnoszących się do mówcy, czasu, wypowiedzi:
Przykłady:
The policeman asked me: “Are you the boy’s mother?”
The policeman asked me if I was this boy’s mother. - Policjant zapytał mnie, czy jestem matką tego chłopca.
John asked me “Do you love me?”
John asked me if I loved him. - John zapytał mnie, czy go kocham.
The teacher asked me “Why are you here?”
The teacher asked me why I was here. - Nauczyciel zapytał mnie, dlaczego tutaj jestem.
Do wyrażania poleceń i próśb w mowie zależnej najczęściej używamy czasowników ask oraz tell, po czasowniku wprowadzającym polecenie w mowie zależnej stawiamy to oraz czasownik główny w bezokoliczniku. Zdania twierdzące:
He asked me to leave. - Poprosił abym wyszła.
She has told him to go. - Ona powiedziała mu, żeby wyszedł.
I told her to be more patient.- Powiedziałam jej, żeby była bardziej cierpliwa.
Tworzenie przeczeń jest takie samo jak w przypadku zdań twierdzących, natomiast not stawiamy przed to. Zdania przeczące:
He asked me not to leave. - On poprosił mnie aby nie odchodziła.
She has told him not to go. - Ona powiedziała mu żeby nie szedł.
I told her not to stay up late. - Powiedziałem jej, żeby nie siedziała do późna w nocy.
Czasowniki ask i tell mogą występować w dowolnym czasie gramatycznym. Nie zmienia to formy bezokolicznika, występującego po tych czasownikach.
Właśnie poznałeś mowę zależną, dzięki której bez problemu będziesz mógł zdawać relację z czyjejś wypowiedzi!
W tym artykule poznasz mowę zależną, niezbędną do relacjonowania czyjejś wypowiedzi.
Mowa zależna, czyli Reported Speech używana jest w momencie, gdy relacjonujemy coś, co ktoś powiedział.
Dzięki mowie zależnej przekazujemy czyjąś wypowiedź, nie cytując dokładnie tego co ktoś powiedział.
Spis treści:
Na początku chciałabym przedstawić listę najpopularniejszych czasowników wprowadzających mowę zależną (reporting verbs), dzięki którym będziemy mogli relacjonować czyjąś wypowiedź.
say |
powiedzieć |
admit |
przyznać |
agree |
zgodzić się |
announce |
ogłosić |
emphasize |
podkreślić |
explain |
wyjaśnić |
mention |
wspomnieć |
point out |
zauważyć |
promise |
obiecać |
remind |
przypomnieć |
tell |
powiedzieć |
ostrzec |
|
enquire |
zapytać |
wonder |
zastanawiać się |
refuse |
odmówić |
Powyżej wymieniłam czasowniki wprowadzające mowę zależną.
Dzięki nim będziemy mogli zadecydować w jaki sposób i w jakim czasie skonstruować zdanie w mowie zależnej.
Jeśli czasownik wprowadzający jest w czasie przeszłym, wówczas w języku angielskim następuje zmiana czasu gramatycznego w przytaczanej wypowiedzi.
Przykład:
Mike: “I am thirsty” - Jestem spragniony.
Mike says he is thirsty. - Mike mówi, że jest spragniony. (tu następuje zmiana czasu)
Mike said he was thirsty. - Mike powiedział, że jest głodny.
Poniższa rozpiska przedstawi Ci tzw. backshift, czyli zamianę czasów gramatycznych i konstrukcji w zdaniach oznajmujących, przytaczanych przy użyciu mowy zależnej.
1. Present Simple przemienia się w Past Simple
I work here. - Pracuję tutaj.
She said she worked here. - Ona powiedziała, że tu pracuje.
2. Present Continuous przemienia się w Past Continuous
I’m working on it. - Pracuję nad tym. |
She said she was working on it. - Powiedziała, że nad tym pracuje.
3. Present Perfect Simple przemienia się w Past Perfect Simple
I haven’t worked with her. - Nie pracowałam z nią. |
She said she hadn’t worked with her. - Powiedziała, że z nią nie pracowała.
4. Present Perfect Continuous przemienia się w Past Perfect Continuous
I’ve been working on it. - Pracuję nad tym. |
She said she’d been working on it. - Powiedziała, że nad tym pracuje.
5. Past Simple przemienia się w Past Perfect Simple
I worked there for five years. - Pracowałam tu przez pięć lat.
She said she had worked there for five years. - Powiedziała, że pracowała tam przez pięć lat.
6. Past Continuous przemienia się w Past Perfect Continuous
I wasn’t working here in July last year. - W lipcu zeszłego roku tu nie pracowałam.
She said she hadn’t been working there in July the previous year. - Powiedziała, że nie pracowała tam w lipcu zeszłego roku.
7. Future Simple przemienia się w would + bezokolicznik
I’ll work it out. - Rozpracuję to.
She said she would work it out. - Powiedziała, że to rozpracuje.
8. Future Continuous przemienia się w would + be + forma z -ing
I’ll be working on it. - Będę nad tym pracowała.
She said she would be working on it. - Powiedziała, że będzie nad tym pracować.
9. Can przemienia się w could
I can work it out. - Mogę to rozpracować.
She said she could work it out. - Powiedziała, że może to rozpracować.
Autor Joanna Leporowska
Absolwentka Filologii Nowogreckiej na UAM w Poznaniu, tłumaczka angielskiego, poliglotka i pasjonatka językoznawstwa. Już w przedszkolu zdecydowała, że musi "mówić jak Anglik" co przydało się, gdy przez ostatnie dziesięć zatrzymał ją wymarzony Londyn i praca dla Royal Academy of Arts czy Tate. Nauczanie języka angielskiego to pasja, w której od zawsze dąży przede wszystkim do pokazania żywego języka za regułkami książkowymi, czego w szkolnej edukacji często brakuje.
© Copyright 2024 by Chatschool